Novatours - Pēdējā brīža ceļojumi

Tūroperators Novatours: aizbraukt ceļojumā par 300 eiro nav iespējams
Tūroperators Novatours: aizbraukt ceļojumā par 300 eiro nav iespējams
Tūrisma nozare atgūstas, pieprasījums pēc ceļojumiem ir audzis, taču izaugsme nav tik strauja, kā gaidīts, intervijā portālam "Delfi Bizness" atzīst tūroperatora "Novatours" pārdošanas nodaļas vadītāja Sanda Roze.

Viņa iezīmē problēmas, ar ko ik dienas sastopas gan tūrisma kompānijas, gan ceļotāji – pat viena darbinieka saslimšana šobrīd var aizkavēt ceļojumu par vairākām stundām.

Ceļojumu cenas ir būtiski pieaugušas, un, ja vēl pirms pāris gadiem bija iespējams aizbraukt ceļojumā par 300 eiro, tad tagad vairs tas nav iespējams. Vienlaikus neskaidrības dēļ saistībā ar pandēmiju, karu un cenu izmaiņām, mainījušies ceļotāju plānošanas paradumi.

Izskatās, ka šobrīd notiek strauja tūrisma jomas atgūšanās – vai pieprasījums tuvojas pirmspandēmijas līmenim?

Pašreizējais pieprasījuma līmenis ir līdzīgs 2019. gadam. "Novatours" plāni gan šim gadam bija lielāki, un bijām iecerējuši pārsniegt 2019. gada apjomus, jo prognozējām, ka iepriekš atliktais pieprasījums šogad radīs strauju izaugsmi, un tie cilvēki, kas iepriekš nepiepildīja savus ceļojumu plānus, dosies braucienos šogad. Taču redzam, ka šī gada pieprasījums tomēr 2019. gada līmeni nepārsniedz, bet ir līdzīgs. Apgrozījums skaitļu ziņā gan ir krietni lielāks, taču apkalpoto tūristu skaits līdzinās 2019. gadam. Apgrozījuma pieaugumu veicinājis pakalpojumu pašizmaksas pieaugums, līdz ar to uzņēmumam naudas paliek pāri mazāk, un tā nav visai patīkama tendence, taču diemžēl šobrīd situācija tāda ir.

Kā skaidrojat to, ka pieaugums nav tik straujš, kā gaidīts, jo iepriekšējos gados daudzi cilvēki uzkrāja naudu un plānoja ceļot tad, kad ierobežojumi tiks atcelti?

Ļoti strauju uzrāvienu varēja novērot 2021. gada oktobrī, kad pieprasījums tikpat kā no nulles strauji uzšāvās gaisā. Decembris un janvāris bija nedaudz klusāki mēneši, jo šajā periodā ir salīdzinoši ierobežots galamērķu piedāvājums. Eksotiskie galamērķi bija izpārdoti, pieprasījums bija vērojams, taču veicās visādi. Piemēram, arī uz Ēģipti, kas piedāvāja dažādas ceļojumu iespējas, pieprasījums nedaudz samazinājās, iespējams, tādēļ, ka šajā periodā valstī vairs nav tik karsts. Protams, rezultātus var vērtēt kā labus, bet varētu būt labāk.
Apgrozījums skaitļu ziņā gan ir krietni lielāks, taču apkalpoto tūristu skaits līdzinās 2019. gadam. Apgrozījuma pieaugumu veicinājis pakalpojumu pašizmaksas pieaugums.

Taču februārī nāca lielākais trieciens - karš Ukrainā, kad uz 2-3 nedēļām pārdošana pilnībā apstājās. Tiklīdz izskanēja ziņas par Krievijas iebrukumu Ukrainā, mums vairs netika veikta neviena rezervācija. Dienā mēdz būt vairāki simti rezervāciju, nedēļā – pāri 1000, taču šajās nedēļās viss bija kā nogriezts ar nazi. Tas bija ļoti smags trieciens, un tas būtiski ietekmē arī šībrīža rezultātus. Arī pašlaik visus reisus nespējam piepildīt tik labi, cik vajadzētu.

Šobrīd saasinājusies darbaspēka problēma lidostās, aviokompānijās – kā izjūtat šo savā darbā, vai ir vērojami izaicinājumi ceļojumu organizēšanā, kādi tie ir? Vai tuvākajā laikā ceļotājiem jārēķinās ar neērtībām?

Jāatzīst, ka izaicinājumi pastāv. Mūsu sadarbības partneru lokā arī ir aviokompānijas, kuru darbību šobrīd traucē dažādas problēmas, un tas ir ļoti izteikti novērojams. Pastāv problēmas, kas saistītas ar personālu, jo darbinieku skaits nozarē ir būtiski samazinājies. Ja šobrīd kāds saslimst vai rodas neparedzēti apstākļi, un kaut vai viens cilvēks nevar ierasties darbā – var gadīties situācijas, kad aizvietotāji ir jāgaida pat no citas valsts. Pirms neilga laika kādam no mūsu sadarbības partneriem – aviokompānijai, gadījās it kā ikdienišķa situācija – saslima viens darbinieks un nevarēja ierasties darbā. Jaunu darbinieku maiņu nācās gaidīt no Igaunijas, kuriem pašiem aizkavējās reiss ar citu, nesaistītu aviokompāniju, un tādējādi viņu ierašanās kavējās par aptuveni divām stundām. Šī iemesla dēļ mūsu reiss galu galā aizkavējās par astoņām stundām.

Tāpēc mēs ļoti komunicējam ar saviem partneriem – pārvadātājiem, motivējam, prasām atskaites, prasām, kādas darbības tiks veiktas nākotnē, lai samazinātu kavējumu skaitu. Problemātiskākais ir tas, ka klients jau nedala, kurš kavē, un, kaut arī kavējums nerodas mūsu, bet partnera dēļ, klients neiedziļināsies – viņš ir nopircis ceļojumu "Novatours" un prasa, lai risinām šo situāciju. Es to saprotu, un es droši vien tāpat darītu, jo kāpēc gan klientam būtu jādomā par to, ka viņam jāvēršas pie kādas citas kompānijas.
Ja šobrīd kāds saslimst vai rodas neparedzēti apstākļi, un kaut vai viens cilvēks nevar ierasties darbā – var gadīties situācijas, kad aizvietotāji ir jāgaida pat no citas valsts.

Līdz ar to šobrīd liela daļa juristu darba tiek veltīta tieši šādiem gadījumiem, kas saistīti ar mūsu partneru kavējumiem. Lai kā mēs gribētu, ka šī situācija sakārtojas daudz ātrāk, jāsaprot, ka tas ir izaicinājums aviokompānijām visā pasaulē – trūkst gan detaļu, gan personāla, tāpēc ceram, ka pēc iespējas ātrākā laika periodā izdosies atrisināt šīs problēmas.

Daudz tiek runāts par pārslogotām viesnīcām kūrortos, viesnīcu cenu pieaugumu – kā tas ietekmē piedāvājumu?

Mūsu cena sastāv no trim galvenajiem faktoriem – viesnīca, lidojums un transfērs. Protams, lidojuma izmaksas veido lielāko izdevumu īpatsvaru, taču viesnīcu cenu pieaugums ietekmējis arī kopējās ceļojumu cenas. Šajā sakarā nevar nepieminēt tādas valstis kā Grieķiju un Bulgāriju, kur cenas šiem pakalpojumiem ir būtiski augušas. No Latvijas gan mēs šobrīd neredzam ievērojamu pieprasījuma pieaugumu uz, piemēram, Grieķiju, bet tūristu pieplūdums uz šo valsti novērojams no citām Eiropas valstīm. Grieķiju ir ļoti iemīļojuši Vācijas tūristi, arī itāļi uz turieni brauc, tāpēc saprotams, ka Grieķija var atļauties paaugstināt cenas, jo viņiem tūristu pietiek. Viesnīcas ir pārslogotas, ielas ir pilnas ar tūristiem, un viss notiek.

Kas šobrīd ir iecienītākie galamērķi Latvijas ceļotāju vidū? Varbūt ir kādi galamērķi, kas nesen kļuvuši populāri, ar ko tas saistīts?

Tendence šobrīd ir cena. Bieži vien cilvēks atnāk pie mums uz biroju, vēlas iegādāties ceļojumu, sāk runāt ar konsultantu. Viņam galvā ir sava vīzija, piemēram, viņš iecerējis doties uz Grieķiju, taču vienlaikus viņš interesējas, vai ir vēl kādi varianti. Un, kad mūsu ceļojumu konsultants pastāsta, tad bieži vien izvēle tiek izdarīta par labu Turcijai, jo par to pašu cenu šajā valstī var palikt labākā viesnīcā un saņemt plašāku pakalpojumu klāstu. Turcija varbūt nav tas galamērķis, uz ko Eiropas iedzīvotāji tik ļoti bieži dodas, uz Grieķiju noteikti dodas vairāk Eiropas tūristu, taču no Latvijas krietni izdevīgāks sanāk Turcijas apmeklējums. Ļoti interesanti, ka arī Bulgārijā viesnīcu cenas šogad ir krietni augušas, neskatoties uz to, ka valstī tūrisma piedāvājums nav īpaši mainījies. Bieži vien novērojams, ka cilvēki uz Bulgāriju iegādājas tikai lidojumu biļetes, nevis pilno piedāvājumu, kas izskaidrojams ar to, ka Bulgārijā daudziem ir pašiem savi dzīvokļi vai pazīstamiem ir īpašums, ko ir iespēja noīrēt. Piemēram, jūnijā bija izteikts lēciens pieprasījumā pēc lidmašīnas biļetēm uz Bulgāriju.

Cik lielā mērā pašlaik izjūtat izmaksu pieaugumu? Kuros segmentos izmaksas augušas visstraujāk? Varbūt varat sniegt kādu salīdzinājumu ceļojumu izmaksām pirms pandēmijas un šobrīd? Kādas ir prognozes, par cik tuvākajā laikā varētu sadārdzināties ceļojumu izmaksas?

Ceļojuma vidējā cena, salīdzinot ar 2019. gadu, ir pieaugusi par 15-20%. Protams, cena atšķiras galamērķu griezumā – ceļojumam uz Turciju cenu pieaugums ir mazāks, uz Grieķiju – lielāks. Taču jāapzinās, ka agrāk varēja kaut kur aizskriet "pa lēto" – par 300 eiro, bet šobrīd šajā summā iekļauties nav reāli. Ja kāds piedāvā ceļojumu par 300 eiro, tad tur apakšā slēpjas kas aizdomīgs. Ja 2019. gadā vēl vienam cilvēkam varēja piedāvāt ceļojumu par 500 eiro, tad šobrīd arī par šo summu tikpat kā vairs nav piedāvājumu. Kaut cik normālu ceļojuma paketi var iegādāties, sākot no 700 eiro. Protams, pēdējā brīža piedāvājumos var atrast ceļojumus pat par 400 eiro, taču tie ir ierobežoti un pērkot pēdējā brīdī, nav iespējams laicīgi plānot braucienu.
Ja 2019. gadā vēl vienam cilvēkam varēja piedāvāt ceļojumu par 500 eiro, tad šobrīd arī par šo summu tikpat kā vairs nav piedāvājumu. Kaut cik normālu ceļojuma paketi var iegādāties, sākot no 700 eiro.

Tiesa gan, būtiska tendence, kas novērojama tieši pēdējā laikā – šobrīd ir mainījies tas laika periods, kādā cilvēki uz priekšu pērk ceļojumus, un tas ļoti ietekmē mūsu pašreizējo darbību. Ja agrāk mēs šajā laikā jau sākām piedāvāt ziemas ceļojumus, un 2019. gadā šobrīd jau justu ceļotāju interesi, tad pašlaik šajā ziņā valda klusums, ceļojumi tiek pirkti ar 2 mēnešu diapazonu. Visi nogaida līdz pēdējam brīdim, un iegādājas ceļojumu tikai tad, kad ir pārliecināti, ka arī tajā brīdī nauda būs, jo neviens nesaprot un baidās prognozēt, kas notiks oktobrī vai novembrī. Es gan vienmēr iesaku pirkt ceļojumus laicīgi, jo pērkot to pēc iespējas ātrāk, cena vienmēr būs izdevīgāka, taču tas šobrīd laikam nav noteicošais kritērijs, galvenais ir tas, kas valda cilvēku maciņos un galvās. Mēs tik ļoti esam sabaidīti ar pandēmiju un karu, ka cilvēki nesaprot, kāda situācija būs pēc dažiem mēnešiem. Tas, protams, mums rada problēmas, jo nevaram stabili plānot uz priekšu savu darbību. It kā redzam, ka tendence ir tie divi mēneši, varētu domāt, ka pienāks septembris, un droši vien tad pirks ceļojumus uz oktobri, bet ja nu nepērk? Tāpēc kaut ko prognozēt šobrīd ir ļoti sarežģīti.

Kāda ir situācija ceļojumu aģentūru un tūroperatoru jomā? Kā šis tirgus pēdējo gadu laikā ir mainījies, vai ir spēlētāji, kas pārtraukuši darbību?

Ir uzņēmumi, kas pārtraukuši darbību, taču to ļoti ikdienā neizjūtam. Spilgtākais piemērs ir "TUI Baltics" aiziešana no tirgus, kas gan nav saistīts ar pandēmiju, bet ar karu Ukrainā. Ir aģentūras, kas pandēmijas laiku nespēja izturēt un pārtrauca darbību, taču tur ir dažādi iemesli – kādam līgumi saslēgti, lielākas naudas ieguldītas, ko nedabūja atpakaļ, kāds vienkārši psiholoģiski nogura un izlēma pārtraukt darbību. Taču mēs kā operators to ļoti neizjutām, jo, ja ceļotājs vēlas kaut kur doties un viena kompānija to nepiedāvā, tad viņš meklēs kādu citu, un neviens nepaliks mājās tikai tāpēc, ka kāds uzņēmums ir bankrotējis. "TUI Baltics" aiziešana no tirgus uz neilgu brīdi veicināja nelielu tūristu pieplūdumu, jo tie, kuri gribēja braukt, meklēja citas iespējas, taču pašlaik situācija ir stabilizējusies.

Delfi.lv

Novatours - Pēdējā brīža ceļojumi Jaunumi

23.08.2022

Sicīlija: ko redzēt, izdarīt, nobaudīt un piedzīvot

No galvaspilsētas Palermo izbalējušā glamūra līdz vēsturisku tempļu un arheoloģisko izrakumu seniem noslēpumiem, no ugunīga vulkāna majestātiskuma līdz atvēsinošai akvamarīna jūrai, no izcilu ēdienu izzināšanai līdz leģendārās filmās un seriālos atspoguļotu vietu iepazīšanai – Itālijas salā Sicīlijā ikviens var atrast tīkamas nodarbes vasarīgas atpūtas papildināšanai.
08.06.2022

Savādi ēdieni, kuru dēļ ir vērts posties ceļojumā

To, cik pasaule ir dažāda, vislabāk mēs izjūtam ceļojumos. Katra jauna valsts pārsteidz ar dabu, kultūru, tradīcijām un arī ēdienu. Taču nereti ēdiena atšķirīgums un citādums mūs attur no tā baudīšanas, tādējādi atņemot mums spilgtu emociju gammu. Tūroperators “Novatours” dalās ēdienu ieteikumos, ko noteikti būtu vērts iekļaut ceļošanos plānos, lai izaicinātu savas garšas kārpiņas. 
13.04.2022

Bulgārijas majestātiskākās apskates vietas

Balkānu pussalas valsts Bulgārija ir caurvīta ar senas vēstures liecību vietām, unikāliem dabas apskates objektiem, krāšņu arhitektūru, šarmantiem ciemiem un pilsētām, un, protams, lieliskām Melnās jūras pludmalēm. Tūroperators “Novatours” dalās īpašāko vietu ieteikumos, kas noderēs gan tiem, kas Bulgārijā ir jau viesojušies, gan tiem, kas tikai vēl plāno turp doties.


07.08.2020

Ceļojums Vasara-2020: kas jāzina, dodoties uz Grieķiju

Ceļošana viennozīmīgi ir mainījusies, bet visas izmaiņas ieviestas tikai tāpēc, lai ceļošana būtu droša, un no tām nevajag baidīties. Tiem ceļotājiem, kas arī apsver došanos uz Grieķiju, lai ilgi gaidīto atpūtu neaizēnotu negaidīti pārsteigumi, tūroperators un ceļošanas eksperts “Novatours” ir apkopojis būtiskās izmaiņas Grieķijas ieceļošanas un apceļošanas nosacījumos.